Aspects of Practical Usage of Teaching Foreign Languages Methods.

A. Gorbachenko, A. Maliy

Abstract


The article presents the short review and analysis of various existing methods of teaching foreign languages. Also the statement that the efficiency of any methodology of teaching depends on individual psychological peculiarities of students is emphasized in the article.


Keywords


methodology of teaching; verbal actions; language behavior; speaking skills; communicative methods; communicability; individual psychological peculiarities; abilities

GOST Style Citations


1. Алхазишвили А.А. Психологические основы обучения устной иностранной речи / А.А. Алхазишвили. – Тбилиси: Ганатлеба, 1971. – 160 с.

2. Беляев Б.В. Очерки по психологии обучения иностранным языкам / Б.В. Беляев. – М.: Просвещение, 1965. – 228 c.

3. Блумфилд Л. Язык / Л. Блумфилд. – М.: Прогресс, 1968. – 608 с.

4. Витт Н.В. Психологические вопросы индивидуализации обучения иностранным языкам в средних специальных учебных заведениях / Н.В. Витт. – М.: Высшая школа, 1975. – 96 с.

5. Выготский Л.С. Психология развития человека / Л.С. Выготский. – М.: Изд-во Смысл; Изд-во Эксмо, 2005. – 1136 с., ил. – (Библиотека всемирной психологии).

6. Галунов В.И. , Гарбарук В.И. Акустическая теория речеобразования и система фонетических признаков / В.И. Галунов, В.И. Гарбарук //100 лет экспериментальной фонетике в России. Материалы международной конференции. СПб. 2001, С. 58-60.

7. Гумбольдт В. Язык и философия культуры / В.фон Гумбольдт. – М.: Прогресс, 1985. – 448 с. – (Языковеды мира).

8. Зимняя И.А. Педагогическая психология / И.А. Зимняя. – М., 1997. – 480 с.

9. Зимняя И.А. Психология обучения иностранным языкам в школе / И.А. Зимняя. – М.: Просвещение, 1991. – 222 с.

10. Зимняя И.А. Психология обучения неродному языку / И.А. Зимняя. – М.: Русский язык, 1989. – 114 с.

11. Кабардов М.К. Коммуникативно-речевые и когнитивно-лингвистические способности / М.К. Кабардов // Способности и склонности / Под ред. Э.А. Голубевой. – М.: Педагогика, 1989. – С. 103-128. 93

12. Каспарова М.Г. Иноязычные способности как психологическая предпосылка формирования билингвизма / М.Г. Каспарова // Психология билингвизма: Сб. науч. тр. – Вып. 260. – М.: МГПИИЯ им. М. Тореза, 1986. – С. 5-12.

13. Китайгородская Г.А. Интенсивное обучение. Теория и практика / Г.А. Китайгородская. – М.: Русский язык. – М., 1992. – 280 с.

14. Ковалев А.Г., Мясищев В.Н. Психологические особенности человека / А.Г. Ковалев, В.Н. Мясищев. – Л.: Изд-во ЛГУ, 1960, т. 1 – 264 с., т. 2 – 303 с.

15. Конышева А.В. Английский язык. Современные методы обучения / А.В. Конышева. – Минск: ТетраСистемс, 2007. – 352 с.

16. Лозанов Г.К. Суггестопедия при обучении иностранным языкам / Г.К. Лозанов // Методы интенсивного обучения иностранным языкам. Вып. 1. – М., 1973. – С. 9-17.

17. Назаренко Н.С. Роль навчально-мовленнєвих ситуацій у процесі формування комунікативної компетенції / Н.С. Назаренко // Мова, освіта, культура: Наукові парадигми і сучасний світ: наук. вісник кафедри ЮНЕСКО КНЛУ. Серія «Філологія. Педагогіка. Психологія». – К.: КНЛУ, 2006. – Вип. 13. – С. 188-193.

18. Приходько Ю.О., Юрченко В.І. Психологічний словник-довідник: Навч. посіб. / Ю.О. Приходько, В.І. Юрченко. – К.: Каравела, 2012. – 328 с.

19. Рогова Г.В., Верещагина И.Н. Методика обучения английскому языку на начальном этапе в средней школе: Пособие для учителя / Г.В. Рогова, И.Н. Верещагина. – М.: Просвещение, 1988. – 232 с.

20. Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии / С.Л. Рубинштейн. – М., 1973. 21. Теплов Б.М. Проблемы индивидуальных различий / Б. М. Теплов. – М.: Педагогика, 1961. – 378 с.

22. Фульга Р. Т. Активизация речевой деятельности и успешность обучения: Сб. науч. тр. / Р.Т. Фульга. – М.: МГПИЙЯ им. М.Тореза, 1979. – Вып. 142. – 152 с.

23. Щерба Л.В. Языковая система и речевая деятельность / Л.В. Щерба. – Л.: Наука, 1974. – 428 c.

24. Berlitz M.D. Méthode Berlitz / M.D. Berlitz . – New York: Berlitz Co., 1889. – 82 p.

25. Caroll J.B. The Contributions of Psychological Theory &Education Research to the Teaching of Foreign Languages // Modern Language Journal / J.B. Caroll. – 1969. – № 49. – P.278.

26. English teaching forum. – Washington, D.C.: Information Center Service, United States Information Agency. – Vol. 12. – № 4 (Oct./Dec. 1974). – 31 p.

27. Gоitin F. L’art d’enseigncr et d’etudier Ies languages / F. Gоitin. – Paris, 1880. – 96 p.

28. Palmer H.E. The Scientific Study and Teaching of Languages / H.E. Palmer. – Oxford: University Press, 1966. – 236 p.

29. Pimsleur P. How to learn a foreign language / Р. Pimsleur. – Boston, Mass.: Heinle & Heinle Publishers, 1980.

30. Pimsleur P. Underachievement in Foreign Language Learning / P. Pimsleur. –Oxford: University Press, 1963. – 364 p. 31. Rivers W. Social organization / W. Rivers. – London ‒ New York: 3 ed. , 1932.

32. Sweet H. A handbook of phonetics / H. Sweet. – Oxford: Clarendon Press, 1877. – 267p. 33. Sweet H. Practical Study of Language & Language Learning / H. Sweet. – Oxford: University Press, 1971.



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Journal of the National Technical University of Ukraine “KPI”: Philology and Educational Studies

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 2410-8278 (Online), ISSN 2307-1591 (Print)