THE IMPACT OF TECHNICAL STUDENTS' COGNITIVE CHARACTERISTICS ON LEARNING FRENCH FOR SPECIFIC PURPOSES.

L. V. Bondar, Т. I. Choumtchenko

Abstract


The article deals with the question of teaching French for specific purposes to the students of technical specialties. The authors analyze the influence of language and speaking skills, the impact of future engineers’ individual differences of cognitive, emotional, social, situational levels, including learning styles on the effectiveness of the process of intercultural competence formation. The language is a complex cognitive skill that’s why the process of French for Specific Purposes mastering can be described within the context of the cognitive theory. It was determined that the process of professionally oriented language learning is associated with speaking skills and cognitive peculiarities characterized, reflected in verbal structures that they use, in preferred ways of the information perception, treatment, reproduction and production, in some modes to retain new information. These peculiarities can be explained by the dominant functions of right or left-hemispheric strategies of the individual. The research showed that the majority of future specialists of technical sphere have an analytical style which is manifested in the preference for the sequential information processing that enhances perception, comprehension, learning and retention of this information. Some educational strategies for the future engineers learning style flexibility have been presented. The authors also propose some exercises for the formation of intercultural communication competence of future specialists of the technical sphere where the aforementioned their cognitive peculiarities and speaking skills resulting from different factors have been taken into consideration.


Keywords


speaking skills; intercultural communication; technical students; learning style; French for specific purposes

Full Text:

PDF (Français)

References


Kovalʹ, I. V. (2010). Kohnityvni styli jak indyvidualʹno-psyxolohični peredumovy ovolodinnja inozemnoju movoju u vuzi. [Cognitive styles as individual psychological prerequisites for foreign language learning in high school]. Problemy suchasnoyi psykholohiyi. Zb. Nauk. prats' K-PNU im. I. Ohiyenka, In-tu psykholohiyi im. H. S. Kostyuka APN Ukrayiny, 8, 450–458.

Levčenko, T. I. (2011). Motyvacija sub″jekta v riznych vydach dijalʹnosti [The motivation of the subject in various activities] . Vinnycja, Ukraine : Nova Knyha.

Sedov, K. F. (2007) Nejropsycholynhvystyka [Neuropsycholinguistics]. Moscow, Russia : Labyrynt.

Bihyč, O.B., Bondar, L. V., Vološynova, M.M., Maksymenko, L. O., Ohuj, O.M., Okopnaja Ja.V. & Simkova, I.O. (2013) Teorija i praktyka formuvannja profesijno orijentovanoï inšomovnoï kompetentnosti v hovorinni u studentiv nelinhvistyčnych specialʹnostej. [Theory and practice of formation of professionally oriented foreign language competence in speaking to students of non-linguistic specialties]. Kyiv, Ukraine: KNLU.

Tupčenko, V. V. (2014) Vyvčennja inozemnoï movy jak zasobu mižkulʹturnoï komunikaciï pry pidhotovci majbutnich marketolohiv [Learning a foreign language as a means of intercultural communication in the process of preparation of marketing specialists]. Pedahohični nauky: teorija, istorija, innovacijni technolohiï, 1 (35), 253–259.

Barbot, M. (2001) Les auto-apprentissages [Self-learning]. Paris, France: СLE international.

Сyrб P., Germain C. (1998) Les stratégies d'apprentissage [Learning strategies]. Paris, France: Сlé International.

Dolz, J. (2009 ) Pour un enseignement de l'oral [Teaсhing oral speeсh ]. Issy-les-Moulineaux, Franсe: ESF éditeur.

Plaquette, A. (2007) L’expression orale [Oral expression]. Paris, France : Ellipses

Qotb, H. (2009 )Vers une didactique du français sur Objectifs Spécifiques [Towards a teaching of French for specific Purposes]. Paris, France: Publibook.


GOST Style Citations


1. Коваль І. В. Когнітивні стилі як індивідуально-психологічні передумови оволодіння іноземною мовою у вузі / І. В. Коваль // Проблеми сучасної психології / Зб. Наук. праць К-ПНУ ім. І. Огієнка, Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. – 2010. – № 8. – С. 450–458.

2. Левченко Т. І. Мотивація суб’єкта в різних видах діяльності / Т. І. Левченко. – Вінниця : Нова Книга, 2011. – 448 с.

3. Седов К. Ф. Нейропсихолингвистика / К. Ф. Седов. – М. : Лабиринт, 2007. – 224 с.

4. Теорія і практика формування професійно орієнтованої іншомовної компетентності в говорінні у студентів нелінгвістичних спеціальностей. Колективна монографія / О.Б.Бігич, Л.В. Бондар, М.М. Волошинова та ін. – К.: Вид. центр КНЛУ, 2013. – 383 с.

5. Тупченко В.В. Вивчення іноземної мови як засобу міжкультурної комунікації при підготовці майбутніх маркетологів / В.В. Тупченко // Збірник наукових праць : “Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології”, Суми: Сумський ДПУ, 2014. – № 1 (35). – С. 253–259.

6. Barbot M. Les auto-apprentissages / M. Barbot . – Paris: СLE international, 2001. – 125 p.

7. Сyr P. Les stratégies d'apprentissage / P. Сyr, С. Germain. – Paris : Сlé International, 1998. – 183 p.

8. Dolz J. Pour un enseignement de l'oral / J. Dolz, B.Sсhneuwly. 6 – Issy-les-Moulineaux: ESF éditeur, 2009. – 211 р.

9. Plaquette A. L’expression orale / A. Plaquette. – Paris : Ellipses, 2007. – 154 p.

10.Qotb H. Vers une didactique du français sur Objectifs Spécifiques / H. Qotb. – Paris: Publibook, 2009. – 54 p. 



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Journal of the National Technical University of Ukraine “KPI”: Philology and Educational Studies

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 2410-8278 (Online), ISSN 2307-1591 (Print)